BMW E46 programování ECU – Odstranění EWS (NoEWS, delete EWS)

30.04.2025
06.05.2025
25x
0
BMW E46 EWS a DME MS43 jednotka

Po výměně řídicí jednotky motoru(DME) v BMW E46 je nutné ji uvést do virgin stavu (neboli stav: nové, právě zakoupené v Inveltu a nepoužité) a nebo je zde pak o něco lehčí možnost, kterou bude demonstrovat tento návod: zrušit kontrolu kódu přicházejícího z EWS v samotné DME jednotce.

Tento návod je specifický pouze pro jednotky SIEMENS MS42 a MS43, které se dávaly k motorům M52M54.

BMW E46 EWS a DME MS43 jednotka
EWS a DME jednotky

K čemu slouží samotné EWS?

Jednotka EWS je imobilizérem vašeho BMW, který rozhoduje o tom, zda nastartujete či nikoliv. Pokud se tedy odstraní kontrola kódu v DME přicházejícího z EWS jednotky, pak už lze auto nastartovat klidně i bez klíče, jen spojením drátů jak ve filmech. 😀  Zvyšujete si tím tedy riziko možné krádeže vozu, i když je otázkou zda to řešit, když si každý může donést svoji vlastní upravenou jednotku. EWS má tyto funkce:

  • Jsou v něm uložené „známé“ klíče – EWS po vložení fyzického klíče si z něj přečte kód, pokud jej zná, pustí vás dál.
  • Umí blokovat otočení startérem – Když klíč není rozpoznán, zablokuje se točení startérem. To ale lze jednoduše obejít spojením dvou tlustých černých drátů přímo na EWS jednotce, které přerušují +12V do spínací skříňky a dál.
  • Říká DME zda se může povolit start (povolí zapalování a vstřikování) – Jak v DME tak i v EWS je uložen ISN Fixed kód, který je neměnný. Na základě tohoto kódu, se s každým nastartováním generuje pokaždé jiný ISN Rolling kód a oba tyto kódy se pak porovnávají mezi jednotkami. Pokud si tedy v autě vyměníte DME nebo EWS jednotku, fixed kód bude v dané jednotce jiný a potom se nemůže ani správně generovat rolling kód, tudíž vám auto bude točit startérem, ale nepovolí vstřikování ani jiskru.
    Vzácně, v některých situacích, jako třeba při vybitém akumulátoru v autě, může dojít k neshodě rolling kódu a auto pak opět nemusí povolit zapalování. To je ale situace kdy se na jednotky nesahalo a fixed kódy jsou tím pádem stejné, takže potom bude stačit použít jen INPA diagnostiku a provést Realign (start value synchronisation).

 

Co je potřeba k odstranění kontroly EWS

  • K+DCAN kabel s FTDI čipem a přepínačem – Pro spojení počítače s autem přes OBD zásuvku
  • Možná mohou být potřeba drivery pro K+DCAN kabel.
  • MS4x Flasher – Free program, který dokáže číst a zapisovat data do DME
  • TunerPro RT – Další free program, pomocí kterého lze upravovat hodnoty ve stažené binárce z DME díky flasheru.
  • Community Patchlist pro DME-MS43 nebo DME-MS42 – .XDF soubor, který je potřeba v TunerPro, aby věděl kam „sáhnout“ do binárky a bylo to pro vás čitelnější. Nabízí i více možností úprav v jednotce a liší se podle modelu řídicí jednotky motoru (MS43 / MS42).

 

Postup pro EWS delete

  1. Nainstalujte si všechny výše uvedené programy, MS4x Flasher aktivujte dle jejich návodu (jedná se o jednorázovou aktivaci zdarma napořád)
  2. K vašemu autu si připojte nabíječku, nebo nějaký zdroj napětí, který bude držet konstantní napětí v celém voze. Baterka v autě se totiž může během procesu vybíjet a pokud klesne její napětí pod nějakou mez, může to mít fatální následky pro řídicí jednotku.
  3. Připojte K+DCAN kabel do OBD zásuvky a připojte jej k PC, spínač dejte do polohy, kdy je propojen 8 a 7 pin. Pokud nemáte přepínač, nevadí, ale musíte rozebrat samotný OBD kabel a uvnitř zkontrolovat piny 7 a 8, případně je propájet mezi sebou aby byly spojené (u novějších modelů BMW ale pozor, takto upravený kabel tam už nemusí fungovat).
  4. Zapněte klíček v autě do 2. polohy a v PC Otevřete MS4x Flasher. Nahoře je potřeba v menu nastavit „ECU“ a pak klikněte na „identify“ vlevo by se měl zobrazit název DME (např.: MS43).
  5. Je potřeba vytvořit zálohu DME, kdyby se něco pokazilo. Klikněte na Read from ecu a vpravo dole Full read.
  6. Jakmile doběhne čtení, klikněte na Save Binary a uložte si .BIN soubor někam do bezpečí.
  7. Nyní vytvořte kopii toho uloženého .BIN firmwaru, kterou budete modifikovat.
  8. Otevřete program TunerPro RT
  9. Otevřete kopii .BIN souboru: File -> Open Bin…
  10. Otevřete Community Patchlist: XDF -> Select XDF…
  11. Nyní v Parameter Tree vidíte jednotlivé možnosti úprav vámi zvoleného .BIN souboru. Doporučuji setřídit tuto nabídku dle „Parameter Category“.
  12. Pro vypnutí EWS vás zajímá kategorie Immobilizer Bypass, kde jsou tři PATCH možnosti.
    [PATCH] Immobilizer Bypass – Odstraní detekci imobilizéru.
    [PATCH] Immobilizer Bypass DTC Fix – Odstraní chybový kód, který by se mohl ukázat na diagnostice
    [PATCH] Clear Immobilizer Data – Vhodné při virginizování jednotky. K tomu je ale zapotřebí aby jednotka byla v bootloader módu, což v tomto návodu nedělám.
  13. Dvojklikem, postupně na první dva patche, se zobrazí pro každý nabídka, kde stiskněte Apply Patch a pak pod tím pro potvrzení Apply. Tím se v .BIN souboru upraví hodnoty a zruší se detekce EWS kódu.
  14. Jakmile budete hotovi, uložte změny provedené v .BIN souboru. Opět nahoře v nabídce: File -> Save Bin
  15. Vraťte se zpět do MS4x Flasheru, kde nahrajte změněný .BIN zpět do DME jednotky.
  16. Klikněte na Write to ecu, zvolte vlevo nahoře váš upravený .BIN soubor pomocí Load Binary a pak stiskněte dole Full Write. Zajistěte že se v tento moment nějak nepřeruší spojení, nebo neklesne napětí na baterii v autě pod 11V. Mohlo by to bricknout vaši jednotku a s nejvyšší pravděpodobností by na ní nešlo už flashovat tímto jednoduchým způsobem.
  17. Vyčkejte než proběhne flash, program vás pak vybídne k vypnutí klíčku.
  18. Vyzkoušejte nastartovat 😀

 

 

Případně pokud program hlásí chybu „Failed to open the serial port“, můžete kliknout na menu vlevo. Dole se ukáže nabídka COM portů, což určuje na počítači USB port, do kterého máte připojený K+DCAN kabel. Zkuste jej změnit a nebo máte problém s drivery.

 

Okomentujte příspěvek

Nikdo tento příspěvek zatím neokomentoval, buďte první!