Někdy může být potřeba změnit VIN v řídicí jednotce motoru u vašeho BMW E46. Změnu VIN lze provést několika způsoby, ale dnes ukážu jednodušší metodu pomocí programu WinKFP Tool. Tento nástroj se používá především k aktualizaci firmwaru jednotek, ale lze s tou aktualizací i zároveň změnit VIN.
VIN se nachází ve speciální oblasti každé řídicí jednotky, tzv. UIF (user information field). Lze UIF v dané jednotce přepsat jen 13x, pak už nelze a bude potřeba jednotku rozmontovat, povolit bootloader a přeflashovat čistým virgin firmwarem aby se zresetoval tento počet. Jednotka také loguje data o tomto flashování (netýká se MS4x Flasher a podobných SW, tyto počítadla a logy platí jen pro WinKFP Tool). Každý kdo má k dispozici INPA diagnostiku se může podívat na datum posledního zápisu. A kdo má i WinKFP, se může podívat na kompletní přehled všech flashování z minulosti, případně i na změny ve VIN, ale běžný technik na STK nemá možnost toto vyčíst. 😉
Co bude potřeba pro změnu VIN v jednotce
- K+DCAN kabel s FTDI čipem a přepínačem – Pro spojení počítače s autem přes OBD zásuvku
- Možná mohou být potřeba drivery pro K+DCAN kabel.
- BMW Standard Tools – Balíček programů ve kterém je WinKFP Tool a nebo i INPA. Lze najít volně na Google. Heslo k tomuto archivu: Verbatim
- WinKFP SP DATEN – potřebná data pro WinKFP s aktuálními verzemi jednotek pro flashování.
Jak na změnu VIN
- Připojte K+DCAN kabel k notebooku a autu, a zapněte zapalování.
- Otevřete WinKFP Tool
- Při prvním spuštění programu je potřeba importovat SP DATEN. V programu jsou tyto data rozdělena na tři části, které je potřeba importovat: P-SGBD, PABD a nakonec Assembly line data. Jelikož se jedná o program pravěký, tak ty Assembly line data bude potřeba importovat po každém zapnutí WinKFP Tool. 😀
- Začneme tedy s importem P-SGBD. V programu zvolte Import/Export -> import a následně ve stažené složce E46 (viz. SP DATEN výše), najděte složku ecu, označte všechny .PRG soubory pomocí CTRL+A a dejte Otevřít. Program řekne že soubor již existuje, klikněte na Ano pro přepsání souboru a pak už jen držte enter a čekejte než dojedou procenta. Jak jsem již zmiňoval, jedná se o program pravěký, takže procenta půjdou přes stovku až zhruba na 700%. 😀
- Následuje import PABD, soubory najdete pod složkou sgdat, opět označíte všechny a postup importu s přepisováním je dále stejný jako u předchozího bodu.
- Poslední import je pro Assembly line data. Jak jsem již zmiňoval, tenhle jeden import budete muset provádět s každým spuštěním programu. Takže opět Import/Export -> import -> Assembly line data a nyní se to dotáže ať zvolíte celou složku. Ze staženého adresáře E46, zvolíte tedy složku data a dáte OK. Pokud program začne otravovat s WDP-Conflict, tak opět chcete nahrazovat, takže klikněte pouze Replace.
- Nyní se konečně jde na flashování.
- Stiskněte Comfort mode -> Update ZUSB. Tam si najděte model vaší jednotky. V tomto návodu mám jednotku od M54 motoru, takže Siemens MS54. Ve WinKFP je tato jednotka pojmenována jako MDS43. Klikněte na ni a dejte OK.
- Vaše nové VIN lze zadat pomocí tlačítka Enter VIN. Vyplníte jej a dáte OK.
- Poté stiskněte tlačítko DONE, to vás vrátí zpět na začátek a kliknutím na tlačítko Prog. ZB-Update spustíte flash. Program se ještě dotáže zda chcete provést flash, dáte ANO a začnou běžet procenta. V tuto chvíli v žádnem případě nepřerušujte komunikaci mezi počítačem a jednotkou, mohlo by ji to bricknout.
- Jakmile se objeví hláška ZUSB-Update programming OK, je flashování úspěšně u konce.
Ještě pro zajímavost přikládám nastavení WinKFP, které jsem měl já:
Ověření zápisu dat
Jak jsem již zmiňoval historii flashování si lze přečíst přímo ve WinKFP a to pomocí tlačítka: Special -> Read UIF. Otevře se něco ve smyslu poznámkového bloku, kde bude vidět historie flashování, které proběhlo pouze v rámci programu WinKFP. Lze si pak také reálně ověřit změnu VIN třeba pomocí programu INPA či ISTA, nebo i jiného diagnostického programu.
Nikdo tento příspěvek zatím neokomentoval, buďte první!