Dovybavení dešťového senzoru (RLS) je poměrně snadné, především pokud si necháte vyměnit čelní sklo někde v servisu. Dešťový senzor, jak už jeho název napovídá detekuje intenzitu dopadajícího deště do oblasti modrého sklíčka na čelním skle a podle toho může dynamicky zvýšit-snížit intenzitu stírání stěračů. V druhé řadě také detekuje venkovní světlo. Takže když pak máte přepínač světel v poloze AUTO, tak se hlavní světla mohou rozsvicet a zhasínat podle potřeby automaticky.
Největší kámen úrazu je zde čelní sklo, je totiž potřeba vyřešit upevnění samotného RLS. Čelní skla jsou ve většině případů dodávané již s vylepeným sklíčkem-úchytem pro RLS a je kolem toho taková ta černá „kapka“ aby to vypadalo lépe. Nebo se pak prodávají na Ebay i sady jen o samotném sklíčku a RLS, s tím že si to můžete vylepit na stávající sklo, kde není příprava, ale to není ono. V mém případě bylo čelní sklo omlácené od kamínků a poškrábané, volba byla jasná… 🙂
Co bude potřeba k dovybavení RLS?
- Vyměnit čelní sklo – Ideální je koupit čelní sklo s již osazeným (vylepeným) sklíčkem, které je nutné pro upevnění RLS.
- Elektrický svazek – Použil jsem svazek z jiného auta, kde bylo vše potřebné a vypitval jsem si to včetně pinů. Ale jelikož se zde jedná jen o 4 vodiče, nebude určitě žádný problém si to vytvořit sám na koleni.
- RLS senzor – jak jsem už psal výše, okno zvlášť, senzor zvlášť. Senzor tedy lze opět vzít od někoho za úplatek rovnou s tou kabeláží.
- Krytka RLS – s RLS je zapotřebí sehnat i krytku s malou průchodkou, která vede do stropnice, je ve tvaru „kapky“ a nahrazuje stávající kryt držáku vnitřního zpětného zrcátka – viz fotky.
- Panel pro LCM – Pro funkci automatického přepínání světel ve dne a noci, bude potřeba vyměnit i panel na LCM ( přepínač světel vedle volantu )
- BMW Scanner / K+Dcan kabel – Jedno nebo druhé, nejlepší volba k nakódování dešťového senzoru po jeho instalaci.
Jak se to cenově pohybuje?
V mém případě zhruba kolem 10tis Kč. Samozřejmě záleží podle prostředků a jak člověk levně nakoupí.
- Za výměnu čelního skla na mé cabrio (shodné s coupé), zn. Pilkington, bez pruhu, jen s připraveným sklíčkem pro RLS, jsem nechal 8500 Kč včetně práce v servisu a nového bausetu.
- Samotný RLS + krytka – 500Kč
- Kabeláž úplně celého auta (kupoval jsem celou, protože jsem dovybavoval více věcí) – 2000 Kč.
Princip fungování dešťového senzoru
Dešťový senzor se skládá z optického prvku, který je vylepen na čelním skle a elektroniky – neboli RLS modul. Po aktivaci dešťového senzoru je řidiči poskytnuta vizuální zpětná vazba formou toho, že se provede jeden cyklus stírání. Poté vysílací diody vyzařují infračervené světlo, které je vedeno přes optický prvek(vylepené modré sklíčko) na čelní sklo. Pokud je sklo dostatečně suché a čisté, tok infračerveného světla není narušen a odráží se zpět k přijímacím diodám v RLS.
Dešťový senzor následně na základě množství odraženého světla zpět do přijímacích diod vyhodnotí kolik vody se nachází na čelním skle a vyšle o tom signál prostřednictvím sběrnice (K-BUS), komfortní jednotka GM5 následně provede jeden cyklus stírání. V případě velmi silného deště přechází přerušovaný provoz do fáze 1 nebo fáze 2 režimu nepřetržitého stírání.
V dešťovém senzoru je také integrované topné těleso, které zabraňuje zamlžení optického prvku nebo diod – proto z bezpečnostních důvodů je do RLS přivedeno napájení pouze když je zapnutý klíček.
Citlivost dešťového senzoru lze měnit ve 4 stupních citlivosti pomocí otočného kolečka na páčce stěračů. Při každém pohybu nastavovacího kolečka ve směru zvýšení citlivosti (nahoru) se provede cyklus stírání. Když vozidlo stojí a je intenzivní déšť (takže je aktivováno nepřetržité stírání), dochází k automatickému snížení citlivosti, takže stěrač obvykle pracuje v přerušovaném režimu. Pokud ale dešťový senzor selže, nebo je nesprávně nakódován, stěrače pracují v pevném časovém intervalu.
Snímač venkovního světla se skládá ze dvou fotodiod, které jsou uspořádány tak, aby bylo snímáno světlo dopadající na snímač zepředu, tak shora (okolní světlo). Pokud dojde ke změně světelných podmínek, RLS odešle po K-BUS signál o změně a jestliže je přepínač světel v poloze AUTO, tak LCM rozsvítí nebo zhasne potkávací světla. Snímání světla je aktivní opět od chvíle kdy je zapnutý klíček a snímá nezávisle na poloze přepínače světel.
Zapojení dešťového senzoru
Napájení je vedeno z pojistky č.15, kostru jsem chytil na nejbližší kostřící bod pod kobercem poblíž pojistkové skříně. K-Bus stačí připojit do svazku, viz schéma zapojení. A poslední drát je pro GM5, který ovládá intenzitu stírání. Svazek jsem vedl A sloupkem zároveň se svazkem pro stropní světlo.
A ještě nějaké fotky z průběhu operace 😀
Jelikož není potřeba měnit celý Light Modul, tak vyměním pouze jeho přední panel. Vyhnu se tím tak potřebné synchronizaci najetých KM mezi jednotkama a tzv. „Tamper dot“, která se rozsvítí, když KM mezi jednotkami nesedí. Nyní zbývá nakódovat aby auto vědělo, že je přítomné RLS a je hotovo.
Otestovat finální funkčnost lze politím okna, nebo zastíněním samotného RLS.
Zkrátka, vše děláte na vlastní riziko.
Vytvořeno: 2. 6. 2024
Poslední úprava: 6. 7. 2024
E46: Úpravy a modifikace BMW E46, Dešťový senzor (RLS), dovybavení, 220x 2
Zdravím,
musím říct, že se jedna fakt o super tutoriál. Mám dotaz, jsem v elektrice vážně amatér, takže se musí semnou jak po lopatě. Z RLS mi půjdou 4 kabely, jak jste psal, jeden půjde na pojistku číslo 15. musím něco k ní dokupovat ? Popřídně jak ji napojím, když je prázdná ? Poté je uzemnění, je možné ho zapojit k dalšímu uzemnění, třeba které jde do toho GM5, do tvaru T ? Že bych to tam cvaknul nějakou rychlospojkou T tap. Předpokládám že tou spojkou poté musím napojit i K-bus a RSK, že bych zabil 3 mouchy jednou ranou a všechny 3 bych zapojil do prostředního svazku GM5.
Děkuji.
Ahoj, díky.
V místě kam potřebuješ doplnit pojistku, tak je pin jen na jednu nožičku pojistky, na druhou je prázdná pozice, tam jsem doplnil pin, který jsem vzal z jiné pojistkové skříně. Takže ideálně zkusit najít ten pin pro tu pojistku zda se někde prodává.. a nebo koupit něco jako „pojistkové pouzdro na kabel“ a to připevnit někam kde není nějaký velký tok proudu aby něco nezahořelo, kdyby se narušil origo drát. 😀
Uzemnění – kamkoliv na kastli auta, to je jistota, pod kobercem je kostřící bod co vim. Jestli jsi si jist, že nějaký hnědý drát, kam to téčko chceš dát je kostra, tak ano můžeš.
A ano můžeš tou spojkou spojit i zbylé dráty. Pokud to ale chceš mít na 200%, doporučuji to všechno zapájet, aby nedocházelo k nějakému špatnému kontaktu.