Některé E46 sedany nebo touringy se z výroby dodávaly bez zadních elektricky stahovaných oken, jako třeba náš touring. Často v něm vozíme psa a ten si těžko švihadlem stáhne okno, tudíž muselo dojít na toto radikální řešení.

 

Co bude potřeba?

  • Buď celé tapecáky, které nebudou mít vzadu díru po kličce, nebo tam dát nějakou záslepku.
  • Ideálně celý svazek z nějakého touringa, který už měl zadní el. okna (můj případ, v tomto návodu) a nebo vyštípat jednotlivé konektory s piny a vlastní kabeláž si vytvořit na koleni.
  • Bude potřeba elektřina ze samotných zadních dveří + husí krky pro spojení dveří s autem
  • Zadní stahovačky dveří včetně motorů (liší se jak stahovačky tak i motory na obou stranách)
  • Vnitřní černý lišty na horní rám dveří (ochrana proti skřípnutí)
  • Tlačítka pro stahování oken, jak do obou zadních dveří tak i přední k řadicí páce
  • GM5 komfortní jednotka, pokud vaše stávající jednotka je LOW verze (více níže)
  • A v neposlední řadě – 30A pojistku
BMW E46 dovybavení zadních elektrických oken - příprava nových svazků pro okna
Pitva & příprava nových svazků pro el. okna

 

BMW E46 dovybavení zadních elektrických oken - porovnání zadní manuální a elektrické stahovačky
Manuální vs Elektrická stahovačka zadního okna

Příprava zadních dveří

Začal jsem tím, že jsem přeházel střeva zadních dveří, vyměňoval jsem jen čistě kus za kus, neboť se mi podařilo sehnat celé orgány a vytváření kabeláže se nemuselo konat.
Stáhl jsem zadní okno zhruba do půlky, povolil 8mičku šroub, který držel okno v samotné stahovačce, okno lehce vyklonil a vytáhl nahoru a zaaretoval jsem jej kolíčkem aby nespadlo. Pak jsem vyhodil manuální stahovačku a nahradil ji elektrickou. Okno jsem zpět usadil do stahovačky, 8mičku šroub utáhl.

 

 

Když jsem měl okno stažené dole, vyměnil jsem rovnou i černou vnitřní lištu, která je jen lehce nacvaknutá a lze ji bez násilí sundat rukou – pokud to jde násilím, jdete na to špatně. 😀
Proč měnit i tu lištu? Lišta má totiž v sobě tzv. „Jamming protection“, neboli ochrana proti skřípnutí, ale zároveň umožňuje zadní stahovačce one-touch vysunutí okna nahoru (člověk nemusí držet tlačítko celou dobu), co jsem to následně schválně zkoušel s odpojenou lištou, musel jsem držet tlačítko celou dobu aby okno vyjelo nahoru. Nejspíš by se to dalo nakódovat aby to tu lištu ignorovalo ale těžko říct.

Dodatek pro zajímavost: lze zkontrolovat funkčnost pomocí ohm-metru, v otevřeném stavu(na pásek nepůsobí tlak) by měl být odpor zhruba 3kΩ (+/- 5%), v sepnutém stavu(působí tlak) by měl být odpor < 1kΩ.

 

 

Okno jsem poté vytáhl rukou nahoru, usadil motor točivým pohybem do stahovačky a utáhl na něm šrouby. Převodovka motoru zabraňuje aby bylo možné s oknem hýbat zvenčí. Vyměnil jsem kabeláž uvnitř dveří, včetně husího krku k sloupku, následně jsem ještě vyměnil takové ty pěnové clony uvnitř dveří za jiné bez díry po stahovačce a nepotrhané, + jsem doplnil butylový tmel na místa kde žádný nebyl. Nahodil jsem tapecák, zapojil tlačítko a tím jsou dveře samy o sobě připravené.

 

Vytahání nových svazků ke komfortní jednotce

Vycvakal jsem lišty držící kraje koberce a plast na B sloupku aby ke všemu byl dobrý přístup. Stávající konektor ve sloupku jsem vyhodil a stávajících 5 drátů, které v něm byly napinoval do nově přidaného (stejného)konektoru ve kterém byly dráty pro el. okno. Celý nový svazek od el. oken jsem následně svedl pod koberec a přichytil ho k velkému origo svazku auta, je také fajn, že se nemusí přidávat žádné GND, tudíž se nemusí odhrnovat nějak extrémně koberec.
U spolujezdce je to víceméně jasný jak to táhnout, u řidiče jsem to pak hnal nad tyčí volantu (tam jak vedou i origo kabely) a pak do malého husího krku pod fukarem, který ústí rovnou vedle GM5 jednotky – takže ideál.
Ještě ovládání oken od řidiče – 5 drátů od tlačítek u řadící páky jsem jednoduše táhl taky palubkou přímo ke svazku GM5.
A poslední, to nejdůležitější – napájení pro zadní el. okna, pro to jsem vytáhl kablík z pojistky č.71 přímo do GM5 na pin 10/X332 a doplnil 30A pojistku.

 

 

 

Zapojení zadních oken do GM5

Zapojení je následující – viz schémata na kterých jsou uvedeny pouze dráty, které se přidávají.

BMW E46 dovybavení zadních elektrických oken - schéma zapojení ovládání od řidiče vpředu a napájení
SCHÉMA – Ovládání zadních oken od řidiče

 

BMW E46 dovybavení zadních elektrických oken - schéma zapojení levého zadního okna do GM5 komfortní jednotky
SCHÉMA – Levé zadní okno

 

BMW E46 dovybavení zadních elektrických oken - schéma zapojení pravého zadního okna do GM5 komfortní jednotky
SCHÉMA – Pravé zadní okno

 

Dobré je zmínit, že všechny GM5 jednotky nemají podporu pro zadní el. okna, jsou jimi LOW verze (nebo jak u nás říkáme SocialPaket). Naopak HIGH verze to už podporují a stačí okna jen dokódovat zapomocí BMW scanneru nebo K+DCAN kabelu a NCS.

V každém případě, já měl LOW verzi, takže došlo i na výměnu jednotky, s tím je i důležitý vědět, jakou jednotkou budete nahrazovat tu vaší stávající LOW jednotku… Chcete aby to bylo určený pro Váš typ vozu (sedan,tour) a také co nejpodobnější Vaší aktuální výbavě, v opačném případě budete muset opět kódovat, ale stejně bych to raději překontroloval ať člověk ví co má v domě.

S výměnou GM5 je potřeba i spárovat klíč od auta, pouze po stránce centrálního zamykání, s imobilizérem(startování auta) to nemá co dočinění, tudíž je tato akce velmi jednoduchá.



Napište komentář

Zatím zde nejsou žádné komentáře.