Některé E46 sedany nebo touringy se z výroby dodávaly bez zadních elektricky stahovaných oken, jako třeba náš touring. Často v něm vozíme psa a ten si těžko švihadlem stáhne okno, tudíž muselo dojít na toto radikální řešení.
Co bude potřeba?
- Buď celé tapecáky, které nebudou mít vzadu díru po kličce, nebo tam dát nějakou záslepku.
- Ideálně celý svazek z nějakého touringa, který už měl zadní el. okna (můj případ, v tomto návodu) a nebo vyštípat jednotlivé konektory s piny a vlastní kabeláž si vytvořit na koleni.
- Bude potřeba elektřina ze samotných zadních dveří + husí krky pro spojení dveří s autem
- Zadní stahovačky dveří včetně motorů (liší se jak stahovačky tak i motory na obou stranách)
- Vnitřní černý lišty na horní rám dveří (ochrana proti skřípnutí)
- Tlačítka pro stahování oken, jak do obou zadních dveří tak i přední k řadicí páce
- GM5 komfortní jednotka, pokud vaše stávající jednotka je LOW verze (více níže)
- A v neposlední řadě – 30A pojistku
Příprava zadních dveří
Začal jsem tím, že jsem přeházel střeva zadních dveří, vyměňoval jsem jen čistě kus za kus, neboť se mi podařilo sehnat celé orgány a vytváření kabeláže se nemuselo konat.
Stáhl jsem zadní okno zhruba do půlky, povolil 8mičku šroub, který držel okno v samotné stahovačce, okno lehce vyklonil a vytáhl nahoru a zaaretoval jsem jej kolíčkem aby nespadlo. Pak jsem vyhodil manuální stahovačku a nahradil ji elektrickou. Okno jsem zpět usadil do stahovačky, 8mičku šroub utáhl.
Když jsem měl okno stažené dole, vyměnil jsem rovnou i černou vnitřní lištu, která je jen lehce nacvaknutá a lze ji bez násilí sundat rukou – pokud to jde násilím, jdete na to špatně. 😀
Proč měnit i tu lištu? Lišta má totiž v sobě tzv. „Jamming protection“, neboli ochrana proti skřípnutí, ale zároveň umožňuje zadní stahovačce one-touch vysunutí okna nahoru (člověk nemusí držet tlačítko celou dobu), co jsem to následně schválně zkoušel s odpojenou lištou, musel jsem držet tlačítko celou dobu aby okno vyjelo nahoru. Nejspíš by se to dalo nakódovat aby to tu lištu ignorovalo ale těžko říct.
Dodatek pro zajímavost: lze zkontrolovat funkčnost pomocí ohm-metru, v otevřeném stavu(na pásek nepůsobí tlak) by měl být odpor zhruba 3kΩ (+/- 5%), v sepnutém stavu(působí tlak) by měl být odpor < 1kΩ.
Okno jsem poté vytáhl rukou nahoru, usadil motor točivým pohybem do stahovačky a utáhl na něm šrouby. Převodovka motoru zabraňuje aby bylo možné s oknem hýbat zvenčí. Vyměnil jsem kabeláž uvnitř dveří, včetně husího krku k sloupku, následně jsem ještě vyměnil takové ty pěnové clony uvnitř dveří za jiné bez díry po stahovačce a nepotrhané, + jsem doplnil butylový tmel na místa kde žádný nebyl. Nahodil jsem tapecák, zapojil tlačítko a tím jsou dveře samy o sobě připravené.
Vytahání nových svazků ke komfortní jednotce
Vycvakal jsem lišty držící kraje koberce a plast na B sloupku aby ke všemu byl dobrý přístup. Stávající konektor ve sloupku jsem vyhodil a stávajících 5 drátů, které v něm byly napinoval do nově přidaného (stejného)konektoru ve kterém byly dráty pro el. okno. Celý nový svazek od el. oken jsem následně svedl pod koberec a přichytil ho k velkému origo svazku auta, je také fajn, že se nemusí přidávat žádné GND, tudíž se nemusí odhrnovat nějak extrémně koberec.
U spolujezdce je to víceméně jasný jak to táhnout, u řidiče jsem to pak hnal nad tyčí volantu (tam jak vedou i origo kabely) a pak do malého husího krku pod fukarem, který ústí rovnou vedle GM5 jednotky – takže ideál.
Ještě ovládání oken od řidiče – 5 drátů od tlačítek u řadící páky jsem jednoduše táhl taky palubkou přímo ke svazku GM5.
A poslední, to nejdůležitější – napájení pro zadní el. okna, pro to jsem vytáhl kablík z pojistky č.71 přímo do GM5 na pin 10/X332 a doplnil 30A pojistku.
Zapojení zadních oken do GM5
Zapojení je následující – viz schémata na kterých jsou uvedeny pouze dráty, které se přidávají.
Dobré je zmínit, že všechny GM5 jednotky nemají podporu pro zadní el. okna, jsou jimi LOW verze (nebo jak u nás říkáme SocialPaket). Naopak HIGH verze to už podporují a stačí okna jen dokódovat zapomocí BMW scanneru nebo K+DCAN kabelu a NCS.
V každém případě, já měl LOW verzi, takže došlo i na výměnu jednotky, s tím je i důležitý vědět, jakou jednotkou budete nahrazovat tu vaší stávající LOW jednotku… Chcete aby to bylo určený pro Váš typ vozu (sedan,tour) a také co nejpodobnější Vaší aktuální výbavě, v opačném případě budete muset opět kódovat, ale stejně bych to raději překontroloval ať člověk ví co má v domě.
S výměnou GM5 je potřeba i spárovat klíč od auta, pouze po stránce centrálního zamykání, s imobilizérem(startování auta) to nemá co dočinění, tudíž je tato akce velmi jednoduchá.
Zkrátka, vše děláte na vlastní riziko.
Vytvořeno: 5. 1. 2023
Poslední úprava: 6. 7. 2024
E46: Úpravy a modifikace BMW E46, dovybavení, retrofit, zadní elektricky stahované okna, 774x 0
Zatím zde nejsou žádné komentáře.