Chladící kapalina

Do všech E46 správně patří zelená/modrozelená G11/G48, pokud však v autě již je například od předchozího majitele růžová G12, není potřeba měnit. Pokud by už ale na výměnu mělo dojít, doporučuji několikrát propláchnout chladící soustavu.

Chladící kapalinu ředíme tím co doporučuje výrobce chladící kapaliny, je to z pravidla uvedeno na obalu kanystru, někdy výrobce vyžaduje destilovanou vodu, někdy je to úplně jedno a někdy zase naopak vyžaduje čistou filtrovanou vodu z kohoutku obohacenou o minerály. Když jde o vodu z kohoutku, tak doporučuji brát pitnou ideálně z řádu aby voda nebyla příliš tvrdá. To by pak mohlo způsobit tvorbu vodního kamene v chladící soustavě.

Například u E46 320i (M52TU) se do okruhu vleze při úplném vypuštění až 8,4L chladící směsi. Doporučuje se chladící kapalinu měnit jednou za 40.000KM nebo jednou za 4 roky. Ale tohle stejně nikdo nedodržuje. 😀

 

Motorový olej

Do motoru se doporučuje lejt plně syntetický olej 5W-30 nebo 5W-40. Ideální je ještě vybírat takový olej aby měl ve specifikacích uvedeno „BMW longlife“. Osobně dávám do 320i M52TU olej značky Fuchs Titan GT1 5W-40. Do zmíněné 320i se vleze cca 6,5L oleje. Olej by se dle servisních informací měl měnit jednou za 20.000km nebo jednou za dva roky. Ale osobně doporučuji měnit jednou za rok, nebo až auto ujede 10.000KM, když budete měnit olej dříve, třeba při najetých 8000KM tak tím lépe. Samozřejmě také záleží na stylu jízdy.

Když jsem u toho stylu jízdy, počítadlo „inspekce“ neboli, kolik zbývá KM do další výměny oleje je chytřejší než se zdá, jeho hodnota se odvíjí podle stylu vaší jízdy. Pokud máte těžkou nohu a jezdíte agresivněji, tak kilometry ubíhají o něco málo rychleji než když jezdíte s velmi lehkou nohou a pomaleji.

 

Převodový olej

Do manuálních převodovek se doporučuje lejt olej 75W-80. Olej se vypouští šroubem zespod převodovky a napouští se šroubem z boku. Maximum oleje v převodovce se zjistí tak, že olej začne vytékat plnícím otvorem.

Plnění u automatických ZF převodovek je opět okýnkem z boku. Prvně se naplní převodovka při vypnutém motoru, dokud nezačne opět přetékat otvorem. Jakmile začne přetékat olej, nastartujte auto a převodovku ještě doplňte za chodu motoru tak aby zase olej vytékal ven. Po té šroub vraťte, dotáhněte a převodovka je naplněna. Tento proces je nutný, neboť po startu motoru, převodovka natáhne velké množství do její vrchní části a do hydroměniče + se toto plnění při zapnutém motoru musí dělat když je olej v převodovce studený.
Utahovací moment napouštěcího šroubu: 30Nm

Manuální 5q převodovka – 1L, 75W-80
Manuální 6q převodovka – 2L, 75W-80
Automat ZF 5q – cca 4-5L oleje, ATF červený se specifikací BMW – LT 71141
Automat GM
– 4-9L oleje, ATF se specifikací BMW – LT 71141
Zadní diferenciál 
– 1L, 75W-90

 

Ostatní kapaliny

Do serva se doporučuje nalévat olej dle toho co je na víčku expanzky, většinou červený ATF, osobně jsem dával Mogul ATF D2. Vlastně se tam leje stejný olej jako do aut. převodovek. Polkne to cca 1L oleje.

Brzdová kapalina se u E46 používá DOT 4, celá soustava polkne cca 1.5L, ale obecně stačí nějaké množství třeba do litru. Stejná kapalina se používá do okruhu k ovládání spojky.



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.