Jen zde zběžně popíšu základní funkce a prvky budíků, které se montovaly do felicií. Budíky pro benzínové MPi a BMM jsou dá se říct že totožné, LZE je bez problému prohazovat na těchto dvou motorizacích mají rozdíl jen v rezistoru na ukazateli teploty kapaliny. Tudíž když dáme BMM budíky do MPI feldy, tak to bude ukazovat velmi nízkou teplotu, než je reálná (ozkoušeno, prohodil jsem pouze ciferníček na samotných budících a hned teplota byla správná). Budíky z dieslových felicií jsou už naopak úplně jinak zapojené = nebudou fungovat na benzínových feldách, pokud by tedy šlo o přehazování. S budíky z karbecových felicií jsem do styku ještě nepřišel, tak kdo ví.

Felda budíky mají zezadu tři konektory, bílý, černý a žlutý. bílý je na straně teploměru, černý uprostřed a žlutý u ukazatele paliva. Bílým a černým jsou přiváděny kontrolky a žlutým jsou přiváděny signály a stálé/spínané napájení pro hodiny/podsvit či pro kontrolky. Pinout jednotlivých konektorů níže.

 

Integrované obvody na DPS

Tím nejjednodušším je napěťový regulátor LM2940T-8.0 u kterého už  z označení plyne že má na výstupu stabilizované napětí 8V z datasheetu jsem vyčetl že max výstupní proud je 1A

Další takový basic je zde integráč LM2902N který má v sobě 4 operační zesilovače. Slouží zde k otáčení ručičkou hladiny paliva, k němu je zde přidaný i BiPo NPN tranzistor BC639, kterým se rozsvicí kontrolka rezervy.

Dalším integráčem je ITT KEFB-842, ten se stará o otáčení ručičky otáčkoměru, pulzy z řídicí jednotky jsou do něj přiváděny ze žlutého konektoru (viz. pinout níže). Jediné co jsem k tomuto našel za schémata/zapojení bylo na jednom zahraničním fóru „briskoda.net“

A poslední je smd PCF1179CT, který slouží jako kontrolér těch jednoduchýh 4digit hodin. Stále volně dohledatelný v datasheetech. Zde přiložené schéma je datasheetové, ale hádám že se nebude tolik lišit od reality.

škoda felicia schéma zapojení digitálních hodin - PCF1179CT
Datasheetové zapojení digi hodin

Novější budíky mají také zvukovou signalizaci zapnutých světel Akin zabudovanou přímo na nich samotných. S Akinem zároveň přibývá i integráč HEF4001BP.

Ukazatel teploty funguje na principu měření odporu z teploměru umístěného v domečku. Odpor je přiveden na T10b/2 a měří se proti GND. Čím menší je odpor, tím větší ukazuje budík teplotu.

 

Pinout (zapojení) budíků:

KONEKTOR PIN FUNKCE
T10c – Žlutý 1 Signál stavu paliva
T10c – Žlutý 2 Přívod 12V
T10c – Žlutý 3 Přívod 12V na podsvit budíků, digitálních hodin a také pro kontrolku obrys světel
T10c – Žlutý 4 N/C (u novějších Akin)
T10c – Žlutý 5 N/C
T10c – Žlutý 6 N/C (u novějších Akin)
T10c – Žlutý 7 přívod PWM signálu z řídicí jednotky pro otáčkoměr
T10c – Žlutý 8 N/C
T10c – Žlutý 9 Přívod 12V do digitálních hodin
T10c – Žlutý 10 GND
T10d – Černý 1 (+) kontrolka dálkových světel
T10d – Černý 2 (+) Kontrolka předních mlhovek
T10d – Černý 3 (+) Kontrolka směrových světel přívěsu – kontrolka mezi levým a pravým směrovým ukazatelem
T10d – Černý 4 (+) Kontrolka zadních mlhovek
T10d – Černý 5 (+) Kontrolka pravé směrovky (případně varovných)
T10d – Černý 6 (-) Kontrolka alternátoru
T10d – Černý 7 N/C (u novějších Akin)
T10d – Černý 8 (-) Kontrolka ruční brzdy
T10d – Černý 9 (-) Kontrolka Airbagu
T10d – Černý 10 (-) Kontrolka tlaku oleje
T10b – Bílá 1 (+) Kontrolka hladiny brzdové kapaliny
T10b – Bílá 2 Přívod signálu k ukazateli teploty
T10b – Bílá 3 Další přívod signálu k ukazateli teploty
T10b – Bílá 4 (!+) Kontrolka zapnutých pásů
1 ze 2
T10b – Bílá 5 (+) Kontrolka tlumených světel
T10b – Bílá 6 (!-) Kontrolka zapnutých pásů
2 ze 2
T10b – Bílá 7 (!+) Kontrolka vyhřívání zadního skla
T10b – Bílá 8 (!+) Kontrolka žhavení/karbece
1 ze 2
T10b – Bílá 9 (+) Kontrolka levé směrovky (případně varovných)
T10b – Bílá 10 (!-) Kontrolka žhavení/karbece
2 ze 2

(+) – Očekává se plusový vstup
(-)  – Očekává se mínusový vstup
(!*)  – Očekává se uvedený vstup ale pozor, zkontrolovat zda se neliší dle roku výroby

Kontrolky „žhavení/karburátoru“ a „zapnutých pásů“ jsou nezávisle, nejsou nijak spojeny s DPS, oba piny z konektoru jdou přímo na žárovku, nutno ale zkontrolovat zda se to nějak neliší v novějších ročnících výroby.



2 komentářů k článku “Škoda Felicia budíky, jejich zapojení a jak fungují”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *