Velmi jednoduchý obvod, který slouží k spínání DC ventilátoru (případně jiných komponent či zařízení), jakmile se na termistoru objeví určitá teplota.
Princip
V tomto zapojení je použit Q1 MOSFET IRFZ44N (s N kanálem). To znamená, že MOSFET sepne a pustí -VDC na M1, jakmile se na gate Q1 vůči source objeví kladné napětí.
Rezistor R1 zde slouží jako pull-down, zajišťuje tedy, že se MOSFET vrátí do vypnutého stavu, když skrz termistor nejde dostatek napětí na gate (když prostě klesne teplota). R1 určuje také jak moc „citlivé“ má být spouštění ventilátoru v závislosti na teplotu. V tomto konkrétním schématu, při napětí 12V jsou ideální hodnoty pro R1 od 10kΩ (ventilátor sepnou vyšší teploty) do 25kΩ (ventilátor sepnou nižší teploty, klidně jen dotek ruky). Lze tedy R1 nahradit potenciometrem či trimrem pro doladění citlivosti.
TH1 je NTC (Negative-temperature-coefficient) termistor o odporu 100k. Jak se zvyšuje teplota, tak odpor TH1 klesá postupně k nule a díky tomu gate na Q1 dostává postupně více napětí, čímž se spouští ventilátor M1.

Komentáře 3
Dobrý den,
zajímá mě, jakou hodnotu odporu v zapojení máte pro Termistor a jaký pro trimr.
Líbí se mi tento nápad do ručně vyráběného zdroje DC napětí. Ventilátor napájím přes 9V baterií, fungoval by celý obvod i s tímto napětím?
Diky za odpověď
Dobry den
Vymienam starsi ventilator kurenia na Skodu Felicia 1,3 Mpi 50 kw rok 2001. Ale svorkovnica od motora ventilatora , ovladani topenia je odobrata .tak mam len draty,
Mozem vas poprosit o radu alebo niejaku dokumentaciu ako spravne napojit tie draty podla farby.
Dakujem za skoru odpoved.
Zdravím, mrkněte sem – https://epowering.cz/skoda-felicia-dilenska-prirucka-elektrika/
A tam klikněte „Elektrická schémata“, otevře se Vám PDF, kde hned tuším na 3. stránce najdete schéma zapojení jak sahary tak i vnitřního kabinového fukaru(topení).
Barvy jsou tam rozepsané kódově, jejich rejstřík je hned vedle schématu. Obecně ale platí, že hnědá barva je kostra – mrkněte do schématu a porovnejte s Vašim fukarem.