Pokud se pohybujete kolem vozů BMW a zajímáte se o diagnostiku nebo kódování, pravděpodobně jste už narazili na názvy jako INPA, WinKFP, NCS Expert, Tool32 nebo ISTA. Pokusím se vám v tomto článku přiblížit ty nejdůležitější věci do začátku, ještě před tím, než se vrhnete na samotné diagnostikování či kódování. Tak snad nikoho neunudím mojí nalejvárnou. 😀
Tyto nástroje obsažené v balíku BMW Standard Tools, jsou určené pro interní použití v BMW a u dealerů. Vznikly v rámci vývojového zázemí automobilky BMW v Mnichově, za spolupráce s technologickými partnery jako Softing, EDIABAS nebo Siemens. Tyto nástroje byly určeny výhradně pro interní použití – vývoj, testování a autorizovaný servis. První verze sahají až do éry modelů jako E38, E39 a E46. Následně však byly různě modifikovány a zpřístupněny komunitou zdarma pro širokou veřejnost. Pokud jste tedy za tento šikovný balík BMW nástrojů někde platili, pravděpodobně jste naletěli. Neexistuje nic jako „oficiální prodej“ .. „oficiální distribuce“. Všechny programy, které tu budou zmíněny jsou ke stažení zdarma.
Proč je vlastně dobré chtít ovládat tyto nástroje? K čemu je to dobré, když mám klasickou diagnostiku BOSCH, DELPHI nebo jiné? Například diagnostický software INPA či ISTA/D vám kolikrát dokáže ukázat chyby, které vám mnohdy nevypíše ani univerzální diagnostika za desítky tisíc. Případně dokáží číst hodnoty, které vám běžná diagnostika ani nenabídne. A nebo je tu kódování. Kódování spočívá ve vypínání a zapínání různých „předpřipravených“ funkcí v jednotkách vozu, (například US svícení, stahování elektrických oken klíčkem, vypnutí detekce žárovek, kontrolka pásu atd.), které mohou být z výroby vypnuté. Kódováním si můžete spoustu věcí na vašem autě přizpůsobit dle potřeby, případně zapínáním či vypínáním různých parametrů mohou vzniknout i jinak zábavné situace. 😀 A v neposlední řadě je zde i flashování a programování jednotek. Ano i to lze u starších BMW jen pomocí OBD zásuvky, bez nutnosti připojovat nějaký programátor přímo na čip v jednotce. Takže si přehrajete klidně palivovou mapu bez otevření kapoty, či si zrušíte EWS na pár kliknutí. 😀
Základní termíny a význam
Je toho opravdu spousta a proto vám zde jednoduše shrnu význam či stručný popis k jednotlivým věcem, které jsou nějak spojené s kódováním či diagnostikou BMW.
Hardware a zásuvky
Software
Název | Popis | Obrázek |
---|---|---|
BMW Standard Tools | Instalační balíček, který obsahuje všechny nejznámější aplikace BMW jako například: EDIABAS, INPA, WinKFP, Tool 32, NCS Expert, případně i další. | / |
EDIABAS | Software dodávaný v balíčku BMW Standard tools. Je to „prostředník“ mezi aplikacemi jako je třeba INPA a autem. Bez EDIABASu se nic nestane – všechna data přes něj „tečou“. Na fotografii je jen informační rozhraní, které se otevře po kliknutí na ikonu Ediabas, ale není zde nic důležitého. To důležité se ukrývá v nastavení, viz. cesty ke složkám, které jsou zde uvedeny. | ![]() |
INPA | Asi nejpopulárnější diagnostický software. Umí v jednotkách číst/mazat chyby, provádět testy, sledovat živé hodnoty, provádět adaptace a další. Je převážně dodávaný v němčině občas s lámanou angličtinou, neboť se jedná přímo o tovární software BMW. Doporučuji používat Google překladač s fotoaparátem na mobilu. | ![]() |
NCS Expert | Kódovací software, který přečte uložené nastavení kódování z jednotky a uloží jej do souboru ve vašem počítači. Tento soubor pak můžete pozměnit = měníte určitá výrobcem předdefinovaná nastavení té jednotky. Data z vámi upraveného souboru opět pomocí tohoto programu nahrajete zpět do dané jednotky. A tím je kódování dokončeno. K úpravám vygenerovaných soborů s nastavením kódování doporučuji používat NCS Dummy. Program NCS Expert také umožnuje měnit VO (VehicleOrder, neboli seznam výbavy vozu, pokud byste něco retrofitovali). | ![]() |
NCS Dummy | Tento šikovný program, usnadňuje práci s NCS Expert. Umí načíst soubor, vygenerovaný po přečtení jednotky pomocí NCS Expert a hodit jej do přehledného grafického zobrazení, kde si fajfkama povolujete či zakazujete jednotlivé funkce + máte ke všemu přehledně vysvětlivky. Nemusíte tedy přepisovat hodnoty ručně, někde v textovém editoru. Tento program je vytvořený BMW komunitou. | ![]() |
WinKFP | Programovací software na úrovni výrobce. Používá se především pro aktualizaci firmwaru jednotek. Používá se také při výměně jednotek, umí i nahrát jiný VIN do jednotky, nebo také zjistit historii těchto flashování. Ale ta historie platí jen pouze pro flashování provedené v rámci tohoto programu. Flashování firmwaru jinými programy, či přímo nějakým HW programátorem, se neeviduje. | ![]() |
Tool32 | Velice pokročilý program pro nízkoúrovňovou interakci s řídícími jednotkami vozu. Zde je určitě potřeba vědět co děláte – náhodné hraní si s tímto programem může vést k poškození (bricknutí) jednotek. Vizuálně se podobá starému MS-DOS a není moc user-friendly. Vyhýbám se tomuto programu jak čert kříži. 😀 | ![]() |
ISTA/D (přezdívaný také jako Rheingold) | Novější diagnostický software na úrovni dealera. Umožňuje čtení/mazání chyb, zobrazuje živé hodnoty, navrhuje test-plány (krok za krokem řešení chyb, nebo co měřit). Obsahuje dokumentace k vozům, schémata, popisy chyb, různé adaptace, kalibrace atd. Poskytuje one-click identifikaci a kompletní test připojeného vozu. Také vykreslí přehledně strom všech jednotek. Historie diagnostikování a mnoho dalšího. Velice intuitivní program, snadno se ovládá. Je to taková přehlednější/vylepšenější verze INPA programu. Jediným neduhem je, že program na disku zabírá něco přes 500GB. | ![]() |
ISTA/P | Novější kódovací/programovací software na úrovni dealera. Většinou dodávaný spolu s ISTA/D. Slouží ke kódování a programování jednotek. Je to vychytanější metoda oproti starému NCS Expert a umí prakticky vše. Doporučuji používat v kombinaci s iCOM. | ![]() |
E-Sys | Používá se u řad BMW F, G a novějších. Tento pokročilý software slouží k programování a flashování jednotek v kombinaci s iCOM pomocí DoIP. | ![]() |
MS4x Flasher | Nástroj zdarma pro čtení a zapisování firmwaru specifických jednotek motoru a převodovek ZF a GM. Soubory u BMW E46 ukládá do .BIN formátu. Především pro jednotky MS42 (motor: M52TU) a MS43 (motor: M54). Byl vyvinut skupinou ms4x.net | ![]() |
JMGarage Flasher | Program zdarma vytvořený komunitou, který čte a nebo flashuje firmware do jednotky motoru. Používá výhradně k virginizování použitých jednotek, klonování a nebo ke kompletnímu zálohování jednotky. Funguje jen ve chvíli kdy je jednotka v bootmode, k tomu je už potřeba jednotku otevřít a vyzkratovat uvnitř určitý PAD proti kostře. | ![]() |
TunerPro RT | Program zdarma, který se používá všude možně, když jde o Chiptuning, nejen u BMW. Slouží k úpravě přečtených firmwarů jednotek v .BIN formátu. Lze s ním upravovat palivovou mapu, odstranit EWS immobilizér a spousty dalších. Hodně laicky řečeno: zobrazí vám binární soubor v lidsky čitelné podobě, kterou si pak můžete upravovat. Ale bývá k tomu potřeba „patchlist“. | ![]() |
Způsoby komunikace s vozem a jejich popis
Existuje několik způsobů, jak propojit vozy BMW s počítačem. Způsob komunikace se vyvíjel s novými modely, rostoucí složitostí řídicích jednotek a potřebou rychlejšího přenosu dat. Shrnu tady zhruba vývoj a také co je se nejvíce používá při jaké řadě BMW.
K+DCAN kabel + EDIABAS
Toto je dlouholetý a snad i nejpoužívanější standard. Pokud tedy vlastníte BMW řady E, je toto přesně kombinace kterou chcete. EDIABAS je proprietární komunikační software dodávaný v rámci balíčku BMW Standard tools. Zajišťuje správnou výměnu dat mezi počítačem a vozidlem přes sběrnice K-Line a CAN. Funguje jako takový „prostředník“ mezi vozidlem a aplikacemi z balíčku BMW Standard Tools (INPA, NCS, WinKFP, Tool32 atd.) a nebo ISTA. K propojení vozu s počítačem se používá K+DCAN kabel. Pro lepší pochopení bych to asi shrnul tak, že: K+DCAN komunikuje s EDIABAS a ten poté komunikuje s BMW aplikacemi jako třeba INPA. EDIABAS je tedy nezbytný pro správnou funkci BMW softwaru a proto běží vždy na pozadí, když tyto aplikace používáte.
K+DCAN kabely se prodávají všude možně většinou do 500 Kč. Osobně používám verzi z Aliexpressu za pár korun, se kterou lze diagnostikovat, kódovat, i flashovat firmware ECU naprosto bez problému. Ale obecně všichni doporučují koupit dražší verzi K+DCAN kabelu od BimmerGeeks, která má být nejspolehlivější variantou. Pokud tedy budete kupovat kabel někde v Číně, tak si pro nejlepší kompatibilitu ohlídejte aby kabel měl následující:
- FTDI čip – Rozhodně chcete koupit kabel s FTDI čipem. Bohužel se v Číně čas od času objeví opravdu levná kopie toho kabelu, která obsahuje fake FTDI čip, který pak nemusí fungovat správně s nejnovějšími drivery, či může způsobovat problémy s konektivitou. Po těch nejlevnějších kabelech bych na Aliexpressu určitě nesahal. Jestli to chcete někdo zkoumat víc do hloubky, mrkněte na FTDI Vendor ID/Product ID a porovnejte si to ve Správci Zařízení. Samotný FTDI čip není až tak drahý, ale Číňan si kolikrát pro korunu nechá vrtat koleno. 😀
- Přepínač na těle – Přepínač slouží ke spojení pinu č.7 a č.8 přímo v tom OBD konektoru. To se hodí především pro kódování, bez propojeného pinu 7 a 8, nelze pak kódovat jednotky u BMW řady E. U novějších BMW zase může být naopak potřeba nechat piny rozpojené při nějakých akcích, to už je ale specifické.
ENET kabel a Ethernet-based komunikace (DoIP)
S nástupem BMW řady F, (zhruba od roku 2010) začaly být řídicí jednotky uvnitř vozu propojeny přes central gateway modul (ZGW). Díky tomu vznikla vedle EDIABAS další možnost jak se spojit s vašim vozem – ENET kabel. Tento kabel má na jedné straně klasický OBD konektor, ale na druhé má internetový RJ45 konektor, který připojíte do vašeho počítače. ZGW totiž nabízí možnost diagnostiky na protokolu DoIP (Diagnostics over IP). ENET kabel se běžně používá se softwarem jako je E-Sys či ISTA/P (pro kódování a programování jednotek) a ISTA/D (pro diagnostiku). U většiny těchto novějších vozů ale stále lze použít předchozí řešení běžící ještě na EDIABASU v kombinaci s K+DCAN kabelem, můžete ale narazit na určité limitace. V každém případě, pokud byste chtěli i nadále používat EDIABAS, bude jej nejspíše potřeba nějak správně nakonfigurovat, aby běžel s ENET kabelem, pokud to tedy vůbec lze.
Univerzální řešení pro všechno – BMW iCOM
BMW iCOM je univerzální diagnostická a programovací jednotka, která podporuje všechny moderní způsoby komunikace – K-Line, CAN, MOST, DoIP. Je univerzální a lze ji použít od staré E řady až po nejnovější. Většinou se ale iCOM používá pro řadu G a výše. Lze si nastavit jak na fungování s EDIABAS, tak i na moderní protkoly jako DoIP. Nejvíce se iCOM používá v kombinaci s ISTA/D, ISTA/P a E-Sys. Aktuálně používaná verze je iCOM NEXT, která se připojuje do OBD zásuvky a s notebookem komunikuje klidně i přes Wi-Fi nebo LAN kabel. Dá se za levno pořídit i spousta čínských klonů, které celkem obstojně splňují to co originální řešení. Ale o tomto zase někdy příště. 🙂
Nikdo tento příspěvek zatím neokomentoval, buďte první!