BMW E46 Dovybavení: Volant s multifunkcí a tempomatem

11.12.2020
21.05.2025
6.313x
5
BMW E46: Dovybavení volantu s multifunkcí

Dnes jsem se rozhodl vyměnit si volant v autě za nový, ale ne ledajaký, jde o volant s multifunkcí. Motivovalo mě k tomu především to, že původní morbidní ghetto molitanový volant se loupal a já vždy odcházel od auta černej až za krkem. Modifikace to není složitá, stačí upravit pár drátů, napinovat je do stávajících konektorů a různě mezi sebou pospájet. Není potřeba ani žádné kódování, či nějaký jiný zásah pomocí počítače. Postup, který tu budu ukazovat, jsem dělal bez oficiální retrofit sady, která mi osobně přijde jako ztráta peněz a nevypadá tak elegantně. Tak jsem šel cestou co-dům-dal.

V návodu provádím montáž na autě s motorem M47TU.

 

Co k tomu bude potřeba?

  • Nějaké dráty, vodiče – Nejsou potřeba tlusté, stačí tenké, klidně jen 0,5 max
  • Volant s multifunkcí – Pokud máte tří-ramínko bez multifunkce, lze dokoupit jen ten panel s tlačítky a uvnitř volantu zapojit.
  • Konektory s piny – Zkrátka něco, co vám podaruje piny pro přidání nových vodičů do stávajících štekrů.
  • Cín, páječka, smršťovací bužírky

 

Demontáž stávajícího volantu

Prvně odpojte autobaterii. Předejde se tím tak například možnému zkratu, nebo chybám, které by bylo pak potřeba na diagnostice mazat.

Můj původní molitanový volant měl zezadu dva hvězdičkové šrouby, stačí je povolit a následně lze vytáhnout pomocí ruky airbag. Konektory na airbagu se musí nejprve odjistit, potažením pojistky směrem nahoru, až pak lze konektor vytáhnout. Následně ideálně pomocí pneumatické pistole se povolí prostřední šroub, asi 16 ořech. Pokud pistoli nemáte, doporučuji nechat odemčené řízení klíčkem a volant nějak zajistit – abyste si neutrhli vnitřní zámek. Volant se vytáhne směrem na řidiče, to by mělo jít zlehka. Před sundáním volantu si označte jak volant byl usazený! Mohl by potom při opětovné montáži být při rovné jízdě nějak nesprávně natočen.

Pokud demontujete tří-ramenný volant a nemá zezadu žádné šrouby, tak pro něho se vyjmutí airbagu trochu liší. Volant má na zadní straně po obou stranách dva prolisy. Do nich je potřeba rovně vsunout plochý šroubovák, tím se uvnitř volantu zatlačí na pružinu a druhou rukou při tom budete vytahovat airbag ven. Prvně povytáhnete jednu stranu airbagu, pak vsunete šroubovák na opačné straně do volantu a airbag by měl jít už komplet ven. Na poprvé je to celkem matoucí, ale až to budete rozebírat po desáté, už budete mít grif. 😀

 

Montáž nového volantu

Nasaďte volant zpět podle vámi označeného bodu. Většinou ale platí (pokud se do toho ještě nikdo nehrabal), že výřez na volantu sedí na výřez na tyči řízení. Následně opět přišroubujte volant ideálně momentovým klíčem na 63Nm. Volant nyní můžete klidně uvnitř zkompletovat a vložit airbag zpět.

BMW e46 dovybavení - volant s multifunkcí, tempomatem, aretace volantu
Aretace volantu

 

 

Úprava kabeláže a zapojení

Prvně je dobré zmínit, že zapojení je pro všechny volanty stejné. Takže klidně můžete vzít starý před-facelift volant a dát jej na facelift, či naopak. Jediné co, tak se může lišit zapojení pro samotný airbag uvnitř volantu. Pokud byste chtěli přehazovat staré tří-ramínko(mám na mysli ještě ten volant, který se dával do E36 a do pár prvních modelů E46), vs nové tří-ramínko či čtyř ramínko, které měly už běžně E46. Liší se to v tom, že staré tří-ramínko má jen stage 1 detonaci – dokáže tedy bouchnout jen jednou silou a má jen jeden konektor. Nové airbagy z faceliftu mají navíc stage 2 detonaci – mají tedy konektory dva. Dokáží vybuchnout o slabší či vyšší intenzitě, dle rychlosti a síly nárazu. Pokud řešíte tento problém jednoho vs dvou konektorů, může být potřeba kódování pro dosažení správné funkčnosti.

Celá úprava kabeláže na straně auta spočívá v přidání tří nových vodičů. Dva z nich jsem napájel na stávající dráty u Light modulu (LCM) a vyvedl je do zeleného konektoru. Třetí vodič ze zmíněného zeleného 10pinového konektoru jsem protáhl průchodkou do DDE/DME boxu v motorovém prostoru a zapojil jej do konektoru řídicí jednotky.

Jinými slovy — do volantu je potřeba přivést napájení a sběrnici K-BUS, ke kterým se lze připojit u LCM, viz schéma. Třetí vodič (MFL+) pak vede přímo do řídicí jednotky motoru pro správnou funkci tempomatu.

Pozor, zapojení MFL+ vodiče se liší dle řídicí jednotky motoru. Každá řídicí jednotka má příslušný pin pro MFL+ jinde. Na schématu označeno hvězdičkou a dále zapojení MFL+ vodiče do jednotky viz tabulka níže.

Ostatní zapojení do konektoru u LCM zůstávají beze změny.

 

 

BMW E46 - zapojení volantu s multifunkcí
Schéma zapojení

 

 

Motorizace a jednotka Obrázek ŘJ Rok výroby MFL pin na jednotce
Benzin čtyřválce: M43, M43TU

Jednotka: BMS46

Některé čtyřválcové motory ještě s bowdenem u plynového pedálu vedoucím na škrtící klapku, měly přídavný modul pod klastlikem a acutator, nebo chcete-li servomotor v motorovém prostoru. Ten otvíral klapku dle potřeby. Na to se ale v tomto návodu nezaměřuji.

BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení ~ Do roku 2001 24pin – X22 modrý (26pin konektor na jednotce Cruise Control Module)
Benzin čtyřválce: N42

Jednotka: ME9.2

BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN Od: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
Benzin šestiválce R6: M52TU

Jednotka: MS42

Co se týče BMW E46, zde by už mělo být možné ovládat klapku elektronicky, ačkoliv je k ní přiveden bowden z pedálu. Například u starších BMW Z3 se stejným motorem byl opět vyžadován přídavný modul v motoru a za kastlikem.

Info k této motorizaci doplním v budoucnu. Zatím nemám zjištěno.
Benzin šestiválce R6: M54

Jednotka: MS43

BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN  Od: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
Diesel šestiválce R6: M57

Jednotka: DDE 4.0 / 5.0

BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN Od: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
Diesel čtyřválce: M47

Jednotka: DDE 3.0

BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN Do: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
Diesel čtyřválce: M47TÜ (M47N)

Jednotka: DDE 5.0 / 5.2 (Dva konektory)

BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení Od: září, 2001 37pin – X60002 (58pin konektor)

 

 

Pár fotek z průběhu

 

 

Hotovo, testujeme

Multifunkce funguje správně, jestliže:

  • Tlačítka na volantu se rozsvítí po otočení klíčkem do první polohy + se rozsvítí světla.
  • Ukáže se kontrolka tempomatu na budíkách po stisknutí I/O tlačítka na volantu
  • Pokud máte origo rádio, mělo by se nechat ovládat tlačítky na levé straně volantu.

Jestliže multifunkce na volantu nefunguje, tak v prvé řadě zkontrolovat zapojení a pinout a také:

  • Zkontrolovat pojistku č.9 (5A)
  • Musí být funkční spínač na brzdovém a spojkovém pedálu.
  • Kroužek pod volantem se NESMÍ přetočit víckrát než mu povolí standardně hřeben řízení, jestli z nějakého důvodu bude protočen víckrát, dojde k jeho nenávratnému poškození. Kroužky se dají mezi faceliftem a předFL zaměnit.
  • Pomocí diagnostiky lze zjistit zda se objevil modul multifunkce MFL a také ještě lze následně zjistit zda při zmáčknutí tlačítek na volantu, vykazuje diag nějakou odezvu (tlačítka na volantu mohou být vymačkaná/mrtvá).

Okomentujte příspěvek

Komentáře 5

  • Pavel
    24. 9. 2023, 7:23

    Ahoj moc pěkný návod , měl bych otázku .. jelikož jsme koupili e46 ve které je namontován sparco volant a není zapojený klakson – kroužek chybí – mám nový , tlačátko uprostřed volantu funguje ale není zapojené , jaké dráty do kroužku pod volantem vedou ke klaksonu prosím ? děkuji za odpověď

    • Pavel
      24. 9. 2023, 7:24

      zatím ještě má stk takže volant bmw zatím kupovat nebudu … až po sléze ..

      • 28. 10. 2023, 15:29

        Ahoj,
        na straně auto->kroužek jsou to piny 6(Hnědo-Červený) a 7(Hnědo-Černý) – kostra.
        na straně kroužek->volant jsou 5(Fialový) a 6(Zelený) – kostra

        Barvy se mohou lišit dle ročníku, kabeláž uvnitř volantu se taky liší dle ročníku(alespoň pro Airbagy co vím), zbylé zapojení z kroužku by ale mělo zůstat stejné.

  • xxx
    8. 4. 2025, 10:24

    Zdravím Vás…šlo by se dohodnout na zapojení multifunkce do BMW X3 rok 2004…stejný volant jako E46 (4ramínko)…příprava na kroužku byla (pro konektor multifunkce)…takže by se snad měli tahat 2-3 dráty + kódování….děkuji Vám

    • 9. 4. 2025, 10:13

      Zdravím, bohužel montáže neprovádím.
      Jinak u E46 kódování multifunkce není potřeba, pravděpodobně nebude potřeba ani u X3.