Dnes jsem se rozhodl vyměnit si volant v autě za nový ale ne ledajaký, jde o volant s multifunkcí. Motivovalo mě k tomu především to, že původní morbidní ghetto volant se loupal a já vždy odcházel od auta černej i za krkem. Modifikace to není složitá, stačí upravit pár drátů, napinovat je do stávajících konektorů a různě mezi sebou pospájet. Není třeba ani žádné kódování či nějaký jiný zásah pomocí počítače. Postup, který tu budu ukazovat jsem dělal bez oficiální retrofit sady, která mi osobně přijde jako ztráta peněz a nevypadá tak elegantně. Tak jsem šel cestou co-dům-dal.

 

Co k tomu bude potřeba?

  • Nějaké dráty, vodiče.. Nejsou potřeba tlusté – 0,5 max
  • Volant s funkční multifunkcí
  • Konektory, ze kterých se budou brát piny
  • Cín, páječka, smršťovací bužírky…

 

Demontáž stávajícího volantu

Prvně odpojíme autobaterii, předejde se tím tak například možnému zkratu, nebo chybám, které by bylo pak potřeba na diag mazat.

Můj původní volant měl zezadu dva hvězdičkové šrouby, stačí je povolit a následně lze vytáhnout pomocí ruky airbag, ten se odpojí z věnce. Následně ideálně pomocí pneumatické pistole se povolí prostřední šroub, asi 16 ořech. Volant se vytáhne směrem na řidiče, to by mělo jít zlehka, před sundáním volantu si označte jak volant byl usazený! Mohl by potom při opětovné montáži být při rovné jízdě nějak nesprávně natočen…

Pro všechny volanty je to stejné jen postup se lehce liší pro volant s kulatým airbagem – tam se pro vyndání airbagu musí zasunout dovnitř šroubovák vodorovně směrem od kraje volantu jakoby „do tyče řízení“ a následně airbag tahat rukou ven. Šroubovák uvnitř zatlačí na péro, které pak uvolní airbag, nemám sebemenší ponětí jak to popsat lépe. A doufám, že to nebudu muset v blízké době rozebírat znova. 😀

 

Montáž nového volantu

Nasadíme volant zpět podle označeného bodu. Většinou ale platí (pokud se do toho ještě nikdo nehrabal), že výřez na volantu sedí na výřez na tyči. Následně opět přišroubujeme volant momentovým klíčem na 63Nm.

BMW e46 dovybavení - volant s multifunkcí, tempomatem, aretace volantu
Aretace volantu

Elektrika uvnitř volantu stačí zapojit tak jak je, je to univerzál, pinout pro airbag se nemění a věnec je připraven od výroby na multifunkci. Nasadíme airbag a volant zkompletujeme.
Mění se jen pinout pro airbag facelift vs před facelift. Tam je pak nutno bag kódovat.

 

Úprava kabeláže

Celá úprava spočívá vlastně jenom v přidání pouze tří nových drátů. Dva dráty vedoucí z konektoru u Light modulu (LCM) jsem štípl a napájel na ně dva nové dráty, které jsem přidal do zeleného konektoru. Třetí drát ze zeleného 10pin konektoru jsem protáhl „průchodkou“ do DDE boxu v motoru a napinoval jej do konektoru řídící jednotky.

… jinými slovy …

U LCM modulu se vlastně chytíme na K-BUS (aby jsme nemuseli tahat drát až nad pojistkovou skříň), následně „R>9“ značí pojistku č.9, takže napájení pro samotnou multifunkci a nakonec „MFL+“ zapojíme do řídicí jednotky motoru, za levým horním uložením tlumiče.

ALE POZOR, ZAPOJENÍ DO ŘJ V MOTOROVÉM PROSTORU SE LIŠÍ PODLE TYPU ŘÍDÍCÍ JEDNOTKY A PODLE ROKU VÝROBY AUTA – co se liší je znázorněno hvězdičkou na schématu
Zbylé zapojení vedoucí do LCM zůstává stejné.

 

MOTOR OBRÁZEK ŘJ ROK VÝROBY PIN MFL
BOSCH DME BMS46
Některé jednotky zn. bosch vyžadují přídavný modul pro funkci MFL. Na to se ale v tomto návodu nezaměřuji.
BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení 24pin – X22 modrý (26pin konektor na Cruise Control Modul)
*BENZIN*
M52TU
info ještě doplním v budoucnu
*BENZIN*
M54
BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN  Od: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
*BENZIN*
N42
BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN Od: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
*DIESEL*
M57
BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN Od: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
 *DIESEL*
M47
BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení BENZIN Do: září, 2001 27pin – X60004 (40pin konektor)
*DIESEL*
M47TÜ
(Dva konektory)
BMW E46 dovybavení tempomatu zapojení Od: září, 2001

 

37pin – X60002 (58pin konektor)

 

BMW E46 - zapojení volantu s multifunkcí

 

Hotovo, testujeme

Multifunkce funguje správně, jestliže:

  • Tlačítka na volantu se rozsvítí po otočení klíčkem do první polohy + se rozsvítí světla.
  • Ukáže se kontrolka tempomatu na budíkách po stisknutí I/O tlačítka na volantu
  • Pokud máte origo rádio, mělo by se nechat ovládat tlačítky na levé straně volantu.

Jestliže multifunkce na volantu nefunguje, tak v prvé řadě zkontrolovat zapojení a pinout a také:

  • Zkontrolovat pojistku č.9 (5A)
  • Musí být funkční spínač na brzdovém a spojkovém pedálu.
  • Kroužek pod volantem se NESMÍ přetočit víckrát než mu povolí standardně hřeben řízení, jestli z nějakého důvodu bude protočen víckrát, dojde k jeho nenávratnému poškození. Kroužky se dají mezi faceliftem a předFL zaměnit.
  • Pomocí diagnostiky lze zjistit zda se objevil modul multifunkce MFL a také ještě lze následně zjistit zda při zmáčknutí tlačítek na volantu, vykazuje diag nějakou odezvu (tlačítka na volantu mohou být vymačkaná/mrtvá).


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.