Dnes jsem se rozhodl vyměnit si volant v autě za nový ale ne ledajaký, jde o volant s multifunkcí. Motivovalo mě k tomu především to, že původní morbidní ghetto volant se loupal a já vždy odcházel od auta černej i za krkem. Modifikace to není složitá, stačí upravit pár drátů, napinovat je do stávajících konektorů a různě mezi sebou pospájet. Není třeba ani žádné kódování či nějaký jiný zásah pomocí počítače. Postup, který tu budu ukazovat jsem dělal bez oficiální retrofit sady, která mi osobně přijde jako ztráta peněz a nevypadá tak elegantně. Tak jsem šel cestou co-dům-dal.

 

Co k tomu bude potřeba?

  • Nějaké dráty, vodiče.. Nejsou potřeba tlusté – 0,5 max
  • Volant s funkční multifunkcí
  • Konektory, ze kterých se budou brát piny
  • Cín, páječka, smršťovací bužírky…

 

Demontáž stávajícího volantu

Prvně odpojíme autobaterii, předejde se tím tak například možnému zkratu, nebo chybám, které by bylo pak potřeba na diag mazat.

Můj původní volant měl zezadu dva hvězdičkové šrouby, stačí je povolit a následně lze vytáhnout pomocí ruky airbag, ten se odpojí z věnce. Následně ideálně pomocí pneumatické pistole se povolí prostřední šroub, asi 16 ořech. Volant se vytáhne směrem na řidiče, to by mělo jít zlehka.

Pro všechny volanty je to stejné jen postup se lehce liší pro volant s kulatým airbagem – tam se pro vyndání airbagu musí zasunout dovnitř šroubovák vodorovně směrem od kraje volantu jakoby “do tyče řízení” a následně airbag tahat rukou ven. Šroubovák uvnitř zatlačí na péro, které pak uvolní airbag, nemám sebemenší ponětí jak to popsat lépe. A doufám, že to nebudu muset v blízké době rozebírat znova. 😀

 

Montáž nového volantu

Je velmi důležité volant nasadit větším výřezem na větší výřez v tyči řízení. Následně opět přišroubujeme volant momentovým klíčem na 63Nm.

BMW e46 dovybavení - volant s multifunkcí, tempomatem, aretace volantu
Aretace volantu

Elektrika uvnitř volantu stačí zapojit tak jak je, je to univerzál, pinout pro airbag se nemění a věnec je připraven od výroby na multifunkci. Nasadíme airbag a volant zkompletujeme.

 

Úprava kabeláže

Celá úprava spočívá vlastně jenom v přidání pouze tří nových drátů. Dva dráty vedoucí z konektoru u Light modulu (LCM) jsem štípl a napájel na ně dva nové dráty, které jsem přidal do zeleného konektoru. Třetí drát ze zeleného 10pin konektoru jsem protáhl “průchodkou” do DDE boxu v motoru a napinoval jej do konektoru řídící jednotky.

POZOR, ZAPOJENÍ SE LIŠÍ PODLE TYPU MOTORU – znázorněno hvězdičkou
Zbylé zapojení zůstává stejné.

 

TYP MOTORU MODEL MOTORU PIN
Diesel (DDE) M47TU – od 9.2001 37pin – (58pin konektor)
Benzin (DME) M54, M57, N42 a M47 před 9.2001 27pin – X60004 (40pin konektor)

 

BMW E46 - zapojení volantu s multifunkcí

 

Hotovo, testujeme

Multifunkce funguje správně, jestliže:

  • Tlačítka na volantu se rozsvítí po otočení klíčkem do první polohy + se rozsvítí světla.
  • Ukáže se kontrolka tempomatu na budíkách po stisknutí I/O tlačítka na volantu
  • Pokud máte origo rádio, mělo by se nechat ovládat tlačítky na levé straně volantu.

Jestliže multifunkce na volantu nefunguje, tak v prvé řadě zkontrolovat zapojení a pinout.

  • Musí také být funkční spínač na brzdovém pedálu.
  • Pomocí diagnostiky lze zjistit zda se objevil modul multifunkce MFL a také ještě lze následně zjistit zda při zmáčknutí tlačítek na volantu, vykazuje diag nějakou odezvu (tlačítka na volantu mohou být vymačkaná/mrtvá).


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *