Jen zde zběžně popíšu základní funkce a prvky budíků, které se montovaly do felicií. Budíky pro benzínové MPi a BMM jsou dá se říct že totožné, LZE je bez problému prohazovat na těchto dvou motorizacích mají rozdíl jen v rezistoru na ukazateli teploty kapaliny. Tudíž když dáme BMM budíky do MPI feldy, tak to bude ukazovat velmi nízkou teplotu, než je reálná (ozkoušeno, prohodil jsem pouze ciferníček na samotných budících a hned teplota byla správná). Budíky z dieslových felicií jsou už naopak úplně jinak zapojené = nebudou fungovat na benzínových feldách, pokud by tedy šlo o přehazování. S budíky z karbecových felicií jsem do styku ještě nepřišel, tak kdo ví.
Felda budíky mají zezadu tři konektory, bílý, černý a žlutý. bílý je na straně teploměru, černý uprostřed a žlutý u ukazatele paliva. Bílým a černým jsou přiváděny kontrolky a žlutým jsou přiváděny signály a stálé/spínané napájení pro hodiny/podsvit či pro kontrolky. Pinout jednotlivých konektorů níže.
Integrované obvody na DPS
Tím nejjednodušším je napěťový regulátor LM2940T-8.0 u kterého už z označení plyne že má na výstupu stabilizované napětí 8V z datasheetu jsem vyčetl že max výstupní proud je 1A
Další takový basic je zde integráč LM2902N který má v sobě 4 operační zesilovače. Slouží zde k otáčení ručičkou hladiny paliva, k němu je zde přidaný i BiPo NPN tranzistor BC639, kterým se rozsvicí kontrolka rezervy.
Dalším integráčem je ITT KEFB-842, ten se stará o otáčení ručičky otáčkoměru, pulzy z řídicí jednotky jsou do něj přiváděny ze žlutého konektoru (viz. pinout níže). Jediné co jsem k tomuto našel za schémata/zapojení bylo na jednom zahraničním fóru „briskoda.net“
A poslední je smd PCF1179CT, který slouží jako kontrolér těch jednoduchýh 4digit hodin. Stále volně dohledatelný v datasheetech. Zde přiložené schéma je datasheetové, ale hádám že se nebude tolik lišit od reality.
Novější budíky mají také zvukovou signalizaci zapnutých světel Akin zabudovanou přímo na nich samotných. S Akinem zároveň přibývá i integráč HEF4001BP.
Ukazatel teploty funguje na principu měření odporu z teploměru umístěného v domečku. Odpor je přiveden na T10b/2 a měří se proti GND. Čím menší je odpor, tím větší ukazuje budík teplotu.
Pinout (zapojení) budíků:
KONEKTOR | PIN | FUNKCE |
T10c – Žlutý | 1 | Signál stavu paliva |
T10c – Žlutý | 2 | Přívod 12V |
T10c – Žlutý | 3 | Přívod 12V na podsvit budíků, digitálních hodin a také pro kontrolku obrys světel |
T10c – Žlutý | 4 | N/C (u novějších Akin) |
T10c – Žlutý | 5 | N/C |
T10c – Žlutý | 6 | N/C (u novějších Akin) |
T10c – Žlutý | 7 | přívod PWM signálu z řídicí jednotky pro otáčkoměr |
T10c – Žlutý | 8 | N/C |
T10c – Žlutý | 9 | Přívod 12V do digitálních hodin |
T10c – Žlutý | 10 | GND |
T10d – Černý | 1 | (+) kontrolka dálkových světel |
T10d – Černý | 2 | (+) Kontrolka předních mlhovek |
T10d – Černý | 3 | (+) Kontrolka směrových světel přívěsu – kontrolka mezi levým a pravým směrovým ukazatelem |
T10d – Černý | 4 | (+) Kontrolka zadních mlhovek |
T10d – Černý | 5 | (+) Kontrolka pravé směrovky (případně varovných) |
T10d – Černý | 6 | (-) Kontrolka alternátoru |
T10d – Černý | 7 | N/C (u novějších Akin) |
T10d – Černý | 8 | (-) Kontrolka ruční brzdy |
T10d – Černý | 9 | (-) Kontrolka Airbagu |
T10d – Černý | 10 | (-) Kontrolka tlaku oleje |
T10b – Bílá | 1 | (+) Kontrolka hladiny brzdové kapaliny |
T10b – Bílá | 2 | Přívod signálu k ukazateli teploty |
T10b – Bílá | 3 | Ukostření kontrolky ABS (v předním kabelovým svazku, za přístrojovou deskou) |
T10b – Bílá | 4 | (!+) Kontrolka zapnutých pásů 1 ze 2 |
T10b – Bílá | 5 | (+) Kontrolka tlumených světel |
T10b – Bílá | 6 | (!-) Kontrolka zapnutých pásů 2 ze 2 |
T10b – Bílá | 7 | (!+) Kontrolka vyhřívání zadního skla |
T10b – Bílá | 8 | (!+) Kontrolka žhavení/karbece 1 ze 2 |
T10b – Bílá | 9 | (+) Kontrolka levé směrovky (případně varovných) |
T10b – Bílá | 10 | (!-) Kontrolka žhavení/karbece 2 ze 2 |
(+) – Očekává se plusový vstup
(-) – Očekává se mínusový vstup
(!*) – Očekává se uvedený vstup ale pozor, zkontrolovat zda se neliší dle roku výroby
Kontrolky „žhavení/karburátoru“ a „zapnutých pásů“ jsou nezávisle, nejsou nijak spojeny s DPS, oba piny z konektoru jdou přímo na žárovku, nutno ale zkontrolovat zda se to nějak neliší v novějších ročnících výroby.
Zkrátka, vše děláte na vlastní riziko.
Vytvořeno: 31. 3. 2020
Poslední úprava: 6. 7. 2024
Felicia: Návody / Informace Budíky škoda felicia, pinout, schémata, zapojení, 7848x 8
Dobrý den. Jak mohu propojit budíky s arduinem aby pracovali s aplikací SImHub
Dobrý den, chtěl jsem udělat to samé. Podařilo se vám to zprovoznit?
Dobrý den,
měl bych dva dotazy ohledně zapojení kontrolky blikače tažného zařízení a pak by mě zajímalo, co je to relé AKIN. Ohledně té kontrolky mám Felicii 2 (facelift) a podařilo se mi sehnat prý originální elektroinstalaci pro tažné zařízení. V praxi to vypadá tak, že u zadních světel mám u obou světel ,,mezikonektory“, které jsou přímo u světlometů. Myslím to tak, že není nikde pájený spoj ani takové ty blbé zlodějky, který akorát lámou dráty. Chtěl bych vědět vše, co je potřeba k zprovoznění kontrolky blikačů když připojím přívěs. našel jsem, že je potřeba relé se 4 piny, které koupím ale nevím jestli to stačí, či nikoli.
Děkuji za vás čas a hezký zbytek dne.
S pozdravem Těžký Michal.
Na kontrolku blikače u všech Felicií stačí žárovka do budíků, pokud není na a relé AEV 3002. Pak při větším zatížení 3x21W kontrolku rozbliká 4tým pinem na relé. Elektrika tažáku což je jen to relé a pak svazek kabeláže na principu paralelního připojení na zadní lampy. Nic víc. Svazek se dá sehnat na vrakáči a ideálně s konektorovými mezikusy rozdvojkami. Na zlodějky je to prasárna a poruchové.
AKIN je akustická signalizace ponechaných světel a otevřených dveří. Facelift ho má v budíkách a v pojsitkovce volnou první pozici bez relé (v tomto případě to není relé,a le bzučáček).
Nevím jak se u PIN out jestli je to zleva nebo z práva na horu nebo dolu
Bílá pin 3 je kostra kontrolky abs máš tam chybu
Ano, máš pravdu, upraveno, díky.
Zdravím, praskla mi parkovačka a s tím mi přestala svítit daná kontrolka.. A ta je asi nějak spojená i s podsvícením budíků, tudíž mi přestalo svítit podsvícení (byť podsvícení topení a tlačítek funguje normálně). Výměna parkovacky nepomohla, kontrolka a podsvit stále nejdou. Netušíte, čím by to mohlo být? Děkuji